Θεοφάνεια

Είναι μία εικόνα του Θεού ή μία παρουσία του; Όχι, είναι κάτι πολύ πιο σπουδαίο, είναι η φανέρωσή του.
Η εικόνα είναι αυτό που αποκομίζει κανείς μετά την επεξεργασία των οπτικών δεδομένων από τον νου. Η παρουσία είναι μια πιο δυναμική κατάσταση, η οποία έχει άλλοτε άλλη επίδραση επί του ατόμου. Η φανέρωση όμως είναι κάτι διαφορετικό, η έννοιά της δεν αποκαλύπτεται τόσο ετυμολογικά όσο θεολογικά.
Η φανέρωση δεν έχει την ανάγκη των αισθήσεων, αντίθετα μπορούμε να πούμε ότι συχνά και τις παραπλανά. Δεν χρήζει καμιάς νοητικής εξεργασίας, δεν μετασχηματίζεται σε νοητικό γεγονός. Είναι βίωμα άμεσο και ολοκληρωτικό, που διακατέχει το νου και το συναίσθημα  απλώνεται δε και στο αχανές υποσυνείδητο, το οποίο και ενεργοποιεί. Πληροί την ύπαρξη την δεδομένη στιγμή και συγκλονίζει τον ψυχισμό του ανθρώπου σε τέτοιο μάλιστα σημείο, ώστε να αφίσταται του νοητού κόσμου και να μετέχει ενός άλλου.
Όλα αυτά τα βιώματα δεν έχουν βέβαια το βάρος της αντικειμενικότητας, δεν είναι όμως δυνατόν και να απορριφθούν, διότι τα στοιχεία είναι υποκειμενικά και ως εκ τούτου άδηλα στους πολλούς. Το σημαντικό είναι ένα, ότι αναντίρρητα επηρεάζουν τα μέγιστα τη ζωή του ανθρώπου και του αλλάζουν τον ρου της ζωής του.  Είναι λοιπόν η «θεοφάνεια» πραγματικό γεγονός ή είναι η προβολή των απωθημένων του ανθρώπου σε ένα μη υπαρκτό κόσμο, επάνω στον οποίο θα στηριχθεί για να ζήσει, για να μην πεθάνει κάτω από το βάρος των δεινών της ζωής;
Εάν αποτολμήσουμε να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, τότε θα υπεισέλθουμε σε ένα χώρο της φιλοσοφίας όχι και τόσο εύκολοδιάβατο. Τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο, τι είναι κατανοητό και τι ακατανόητο, ποιες οι δυνατότητες του ανθρώπου να εννοήσει τον περιβάλλοντα αυτόν κόσμο, τον αισθητό και μη! Το ζητούμενο όμως, για να επανέλθουμε στο κυρίως ερώτημα, είναι άλλο. Τι σημαίνει «θεοφάνεια».
Η λέξη έχει δύο έννοιες, όπως και τόσες άλλες, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου χάνουν τη σημασία τους και το νόημά τους αλλοιώνεται. Είναι «η θεοφάνεια» και «τα θεοφάνεια». Η πρώτη λέξη ανταποκρίνεται στην αληθινή έννοια του όρου και αφορά τη σχέση του ανθρώπου με την ουσία των όντων, την θεία εμπειρία, με οποιονδήποτε τρόπο εκείνος την βιώνει. Η δεύτερη λέξη αναφέρεται στην τελετή, όπως λέμε «τα Παναθήναια, τα Κούλουμα». Την ίδια φθορά έχει υποστεί και η λέξη «Χριστούγεννα». Δεν υπάρχουν ούτε «τα Χριστούγεννα» ούτε «τα Θεοφάνια» αλλά υπάρχει «η Χριστού γέννα» και «η Θεοφάνεια». Οι λέξεις δεν φταίνε, απλώς ακολουθούν τη φθορά που υφίσταται το νόημά τους. Φταίνε όμως οι ταγοί του πνεύματος και η ζώσα Εκκλησία, που δεν ποδηγετούν σωστά τον λαό.
Συμπερασματικά:
Η προσπάθεια λύτρωσης του ανθρώπου από τα δεινά του βίου εκφράζεται με βιώματα θεία, τα οποία έχουν πανανθρώπινο χαρακτήρα και αναφέρονται σχεδόν όλα σε ένα και το αυτό γεγονός. Στην νίκη του καλού επί του κακού και στη ανάσταση της ζωής. Γι’  αυτό και στην πρώτη Χριστιανική Εκκλησία τα Χριστούγεννα εορτάζονταν την ίδια ημέρα με τα Θεοφάνεια. Ήταν η ίδια εορτή. Στην ουσία και το Πάσχα είναι ίδια με τις άλλες δύο εορτές. Και οι τρεις τους εκφράζουν ένα και το αυτό. Μέσα στην καρδιά του θανάτου που υποσημαίνεται με τον χειμώνα (25 Δεκεμβρίου) γεννιέται ο Θεός. Εννέα μήνες πριν, όσο χρειάζεται μία κύηση (25 Μαρτίου), ό άγγελος δίνει το μήνυμα στην ανθρωπότητα ότι θα γεννηθεί ο Θεός και τέλος στην καρδιά της Άνοιξης ο Θεός αυτός ανασταίνεται.
Χαρακτηριστικό που δηλώνει και την φθορά των ως άνω εννοιών είναι και το γεγονός, ότι στην Πρώτη Εκκλησία δεν αναφέρεται προσκύνηση των πιστών στον τόπο της Γέννησης του Χριστού. Η εορτή ήταν το Πάσχα και μόνο αυτό. Όσο η φθορά αλλοιώνει την πίστη, τόσο και οι εορτές διαχωρίζονται.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s