Φάτνη και Θόλος (Τρούλος)

Ο άνθρωπος κατά την πρώτη περίοδο της εμφάνισής του στη γη βίωσε με αφάνταστο τρόμο το αίσθημα της ανασφάλειας έναντι των ακραίων φυσικών φαινομένων, των θεομηνιών, των αγρίων ζώων και αυτών ακόμη των συνανθρώπων του.

Η πρώτη κύρια καταφυγή του ήταν οι κοιλότητες της γης είτε αυτές βρίσκονταν στην επιφάνειά της είτε στις πλαγιές των ορέων. «Φάτνη» ήταν το όνομα αυτών των κοιλοτήτων.
«Φάτνη» ονόμασαν την κάθε σπηλιά.

«Φάτνη» ή «πάτνη» από το ρήμα «πατέομαι» (= τρέφομαι, βόσκω), εξ ου και παχνί, ποιμήν, κλπ.
«Φάτνη» αργότερα ονομάσθηκε το βαθούλωμα σε συμπαγές ξύλο, μέσα στο οποίο εναπέθεταν τις τροφές των ζώων ή τα μωρά τους. Ήταν η πρώτη τεχνητή κοιλότητα.

Η φάτνη λοιπόν ήταν η αγκαλιά της μητέρας γης, στην οποία εύρισκε προστασία ο άνθρωπος.
Όταν αργότερα εκπολιτίστηκε, τότε ζήτησε μεγαλύτερη προστασία από τον αχανή ουρανό, τον οποίο εξέλαβε ως κατοικία του υψίστου όντος.
Τον ουρανό αυτόν μιμήθηκε στην κατασκευή της στέγης των κτιρίων του και συγκεκριμμένα των επιφανών τάφων και ναών  και τον ονόμασε «θόλον» («τρούλο»).
«Θόλο» είχαν για στέγη τους οι μηκυναϊκοί τάφοι.
«Θόλος» στέγαζε το Πάνθεο των Ρωμαίων, την Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη και αργότερα τους Βυζαντινούς ναούς.

Σταθμός στην ιστορία της αρχιτεκτονικής είναι ο θόλος (τρούλος) του ναού της του Θεού  Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.
Ο θόλος των ναών της Ανατολικής (Ορθοδόξου) Εκκλησίας διαφορίζει σαφώς τον Βυζαντινό ναό από τον Γοτθικό των Δυτικών (Καθολικών).
Οι αιχμές της στέγης των γοτθικών ναών ωθούν τον πιστό προς τον ουρανό, προς την κατοικία του Θεού. Σε αντίθεση ο τρούλος των βυζαντινών ναών καταβιβάζει τον Θεό στη γη. Η παρουσία του Θεού με το βλέμμα του παντοκράτορα σε όποιο σημείο του ναού και αν βρίσκεσαι, καθίσταται εντονώτερη .

Φ ά τ ν η  –  Θ ό λ ο ς   ( Τ ρ ο ύ λ ο ς )
Δύο κοιλώματα όμοια αλλά με αντίθετη φορά χαρακτηρίζουν και σηματοδοτούν την πορεία του ανθρώπου στο ιστορικό γίγνεσθαι.
«Φάτνη» η αγκαλιά της θεάς Γης.
«Θόλος» η σκέπη του Θεού.
«Φάτνη» η θεοποίηση του άψυχου προς ψυχική ενίσχυση του ανθρώπου.
«Θόλος» η ενίσχυση του βιώματος του θείου προς πληρότητα ψυχικήν.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s