Μεταθανάτια φροντίδα νεκρών. Ιστορική αναδρομή

«… έχοντας μοιράσει ανάλογα με την εθνικότητα τον τρόπο ταφής, ο Έλληνας καίει τον νεκρό του, ο Πέρσης τον θάβει, ο Ινδός τον περιβάλλει με γυαλί, ο Σκύθης τον καταβροχθίζει, ενώ ο Αιγύπτιος τον ταριχεύει. Αυτός μάλιστα ο τελευταίος – και το λέω επειδή το είδα – αποξηραίνει τον νεκρό και τον στήνει στο τραπέζι για να τρώνε και να πίνουνε μαζί. Πολλές φορές μάλιστα κάποιον Αιγύπτιο, που είχε απόλυτη ανάγκη από χρήματα, τον έβγαλε από το αδιέξοδο ή ο αδελφός ή ο πατέρας του, που δόθηκε ενέχυρο την κατάλληλη στιγμή».
(Λουκιανός  «Σάτυρα Θανάτου και Κάτω Κόσμου» Περί πένθους)

Η καύση των νεκρών στην Ελλάδα συνυπήρχε με τον ενταφιασμό σε όλη τη διάρκεια της αρχαιότητας (Γεωμετρική περίοδο – Αρχαϊκή – Κλασσική – Ελληνιστική). Κατά την Βυζαντινή περίοδο καύση νεκρών γινόταν μόνο κάτω από εξαιρετικές συνθήκες.

Οι Πέρσες δεν έκαιγαν τους νεκρούς των, επειδή πίστευαν πως το πυρ ήταν θεός, στον οποίο δεν θεωρείτο σωστό να προσφερθεί νεκρός άνθρωπος.

Ο Λουκιανός συγχέει εδώ τους Ινδούς με τους Αιθίοπες. Οι τελευταίοι έθεταν τους νεκρούς των σε υάλινες θήκες, ώστε να τους βλέπουν.

Όσον αφορά τους Σκύθες την πληροφορία ο Λουκιανός την έχει λάβει από τον Ηρόδοτο, ο οποίος αναφέρεται στους Μασσαγέτες. Εκείνοι βέβαια δεν έτρωγαν τον νεκρό αλλά ήταν περίφημα τα νεκρικά δείπνα που διοργάνωναν με ψημένα κρέατα συνήθως από πρόβατα αλλά και άλλα ζώα.

Οι Αιγύπτιοι ταρίχευαν τους νεκρούς των και τους είχαν δίπλα τους στην καθημερινή ζωή, ακόμη και όταν συνέτρωγαν με ξένους.
Σε πολύ μεγάλη ανάγκη τους έδιναν και ως ενέχυρο (!) στον δανειστή. Καταλαβαίνει κανείς, ότι μετά θα έκαναν το παν για να τον ξεχρεώσουν και να πάρουν πίσω το σεβαστό τους σκήνωμα.

(«Σάτυρα Θανάτου και Κάτω Κόσμου»  Λουκιανός  εκδ. Το Βήμα  Αθήνα 2015  σελ. 47-73)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s