Ἡ ἔννοια τοῦ φωτός ὡς συμβόλου τῆς θεότητος

Μέ τί πιό λαμπρό στόν κόσμο θά μποροῦσε ὁ ἄνθρωπος νά συμβολίσει τό θεῖον;
Ποιό περιβάλλον θά τοῦ ἦταν πιό κατάλληλο, γιά νά νοιώσει κοντά του καί νά τό βιώσει;
Τό φῶς καί μόνο τό φῶς.

« λ ύ κ ο ς » ,   « κ ύ ω ν »
Ὁ λύκος ἐκπροσωποῦσε τόν θεό τοῦ κακοῦ. Ἐξευμενίζοντάς τον ὁ ἄνθρωπος τόν λάτρευσε ὡς θεό τοῦ φωτός.
Ἀπό τήν ρίζα λυκ- ἔχουμε καί τίς λέξεις
λυκαυγές, λυκόφως, lux = φῶς, Luna = Σελήνη, κλπ
Οἱ ἱερεῖς τῶν Ἑβραίων ἀποκαλοῦντο «Κοέν». Παρομοίως ἀποκαλοῦντο καί οἱ ἱερεῖς τῶν ἀρχαίων Καβειρίων στήν Σαμοθράκη «Κόης».
Ἡ ἀμφίσημη ἔννοια τῆς λέξης «λύκος», «κύων» φαίνεται καθαρά στήν Ἀγγλική γλῶσσα:
dog =  κύων, σκύλος.
god = θεός

« Σ ε ί ρ ι ο ς »,   « Σ έ λ α ς »,    « Ἥ λ ι ο ς »
Ὁ «ἀστερισμός τοῦ κυνός» ἀποκαλεῖτο καί «Σείριος», λατρευόταν δέ ὡς θεός.
Σείριος = Σ- είλιος = Ἥλιος
Σελήνη = Ἑλήνη = ὁ ἥλιος τῆς νύκτας
Σελλοί = Ἑλλοί. Οἱ ἀρχαῖοι ἱερεῖς τῆς τῆς Δωδώνης
Βόρειο Σέλας = Βόρειος νυκτερινός ἥλιος.

« Σ ε ί ρ ι ο ς »,   « Φ ἀ ν η ς »,   « Ἑ κ ά τ η »
Ὁ Σείριος ταυτιζόταν μέ τόν θεό «Φάνη» (φῶς) καί τήν θεά «Ἑκάτη».
Ἡ θεά Ἑκάτη λατρευόταν ὡς χθονία θεά καί ἀργὀτερα λατρεύθηκε ὡς θεά τοῦ φωτός (Φωτεινή).
Δέν εἶναι τυχαῖο τό ὅτι ὁ ναός τῆς ἀγίας Φωτεινῆς στόν Ἰλισσό στήν Ἀθήνα εἶναι κτισμένος ἐπάνω στά ἐρείπια τοῦ ἀρχαίου ναοῦ τῆς θεᾶς Ἑκάτης!

(στοιχεῖα ἀπό τό βιβλίο «Ἡ γλῶσσα μου εἶναι Ἑλληνική», ἐκδ. Γρηγόρη  Ἀθήνα 2013)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s