ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΟΥΓΚΑΝΤΑ Εκκλησία

ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΟΥΓΚΑΝΤΑ Εκκλησία

Κάθε χριστιανική ιεραποστολή σκοπόν έχει να κηρύξει Χριστόν και όλα τα άλλα ακολουθούν, είναι απόρροια αυτού του γεγονότος. Τα πρωτεία του εκχριστιανισμού της Αφρικής τα κατέχουν οι Βυζαντινοί, όταν από τον 4ο ήδη αιώνα είχαν στείλει ιεραποστόλους στην μακρινή Αιθιοπία για να μεταλαμπαδεύσουν την νέα πίστη. Η Υποσακχάρια Αφρική άργησε πολύ να τους δεχθεί. Πέρασαν αιώνες, μία ολόκληρη χιλιετία, για να φανούν οι πρώτοι χριστιανοί στις περιοχές αυτές. Τώρα έχει γεμίσει ο κόσμος από Χριστιανικές Εκκλησίες παντός δόγματος, τώρα βρίσκει κανένας περισσότερους χριστιανούς στην Αφρική παρά στην Ευρώπη. Και εδώ η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει τον λόγο αλλά υπολείπεται κατά πολύ έναντι των άλλων. Αξιόλογες προσπάθειες γίνονται καθημερινά, τόσο από την ιδιωτική πρωτοβουλία όσο και από την επίσημη Εκκλησία. Τα βιώματα μίας τέτοιας πρωτοβουλίας στην οποία συμμετείχαμε, θα προσπαθήσουμε να τα μεταφέρουμε εδώ, κυρίως αυτά που αφορούν την λατρεία και την ζωή εν γένει πέριξ του ναού.
Ιερά Μητρόπολη της Ουγκάντα, μία περιοχή σε προάστιο της Καμπάλα, που περιλαμβάνει μία αρκετά σημαντική έκταση γης, στο μέσον της οποίας δεσπόζει ένας λόφος. Στην κορυφή του λόφου βρίσκεται ο μητροπολιτικός ναός ικανοποιητικού μεγέθους και αρκετά καλαίσθητος με ένα ωραίο καμπαναριό που φέρει επάνω του μία καλλικέλαδο καμπάνα. Το εσωτερικό του περιλαμβάνει πλήθος ξύλινων εδράνων για τους πιστούς και είναι διακοσμημένο με αρκετές εικόνες, προσφορές κυρίως Ελλήνων δωρητών. Εκτός αυτών υπάρχει βέβαια και το παγκάρι με τα κεριά, υπάρχουν τα αναλόγια, οι κολυμβήθρες, μία μικρή και μία μεγάλη για βαπτίσεις ενηλίκων, και το δεσποτικό. Σκοπός εδώ δεν είναι τόσο η πλήρης περιγραφή του εσωτερικού του ναού όσο η αναφορά στα της λατρείας των πιστών.
Πρωί πρωί ο ήχος της καμπάνας μου δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι βρίσκομαι στην Ελλάδα αλλά το τοπίο έξω με προσγειώνει στην πραγματικότητα. Ένας μαύρος μπόμπιρας, περίπου τριών τεσσάρων ετών, βρίσκεται έξω από την κύρια είσοδο του ναού κρατώντας βουλωμένα τα αυτιά του με τους δείκτες των δακτύλων του. Ούτε μέσα μπαίνει στο ναό αλλά και δεν απομακρύνεται από αυτόν. Φαίνεται ότι απολαμβάνει τον ήχο με κλειστά τα αυτιά αλλά δεν αντέχει την τόσο μεγάλη έντασή του. Τον προσπερνώ χωρίς να τον ενοχλήσω και εισέρχομαι στον ναό. Είναι νωρίς και είναι ακόμα άδειος αλλά σε λίγο αρχίζουν να εμφανίζονται οι πρώτοι πιστοί. Σε αντίθεση με τις εκκλησίες της Ελλάδας, εδώ οι πιστοί είναι νέοι και μικρά παιδιά. Ένα πλήθος από παιδιά που παρεμβάλλονται ανάμεσα στους μεγάλους όπως η πρασινάδα στην ανθοδέσμη. Κάθονται ήσυχα στα έδρανα και παρακολουθούν την θεία λειτουργία. Όταν αργότερα έλθουν και άλλοι και γεμίσει ο ναός από πιστούς, τότε και πάλι έχουν τον τρόπο τους. Ανεβαίνουν τα περισσότερα στον σολέα και κάθονται μπροστά στους ψάλτες, άλλα κατάχαμα και άλλα επάνω σε κάτι μικρά υφάσματα που τα έχουν στρώσει στο πάτωμα. Ένα μάλιστα κοιμάται μακαρίως με το κεφάλι του δίπλα στα πόδια του διακόνου που θυμιατίζει αλλά κανένα ς δεν ενοχλείται ούτε και ο μικρός μεταφέρεται αλλού.
Η θεία λειτουργία έχει προχωρήσει, οι πιστοί έχουν γεμίσει το ναό και οι χορωδία των ιεροψαλτών καλύπτει τον χώρο με τις περίφημες φωνές των μελών της. Είναι μικτή, άνδρες και γυναίκες, και οι φωνές τους όχι ψεύτικες αλλά πηγαίες, το ύφος τους όχι εξεζητημένο αλλά απλό, μόλις που καταλαβαίνεις κοιτάζοντάς τους ότι ψάλλουν. Η σεμνότητα και ο σεβασμός προς τον χώρο και τα τελούμενα απαράμιλλος. Τώρα παρατηρώ, ότι όλες σχεδόν οι γυναίκες που συμμετέχουν στην χορωδία έχουν βγάλει τα παπούτσια και ψάλλουν ξυπόλυτες! Μέσα στα ουγκαντέζικα ακούς πού και πού μερικά ελληνικά, τα οποία σου δημιουργούν ένα ιδιαίτερο ευχάριστο συναίσθημα.
Οι ιερείς μας συλλειτουργούν με τους Αφρικανούς μπροστά στην αγία τράπεζα, χαρακτηριστική ζωντανή εικόνα της καθολικότητας της Εκκλησίας. Βγαίνουν ένας ένας από το ιερό, άλλος μαύρος και άλλος λευκός, ο ένας ψάλλοντας ελληνικά και ο άλλος ουγκαντέζικα, αλλά όλοι με τις ίδιες ιερατικές στολές, ακολουθώντας το ίδιο λειτουργικό τυπικό, όλοι παιδιά του ενός θεού και υπηρέτες του. Τώρα προβάλλει από την ωραία πύλη ο επίσκοπος. Μαύρος αυτός προεξάρχει των λευκών ιερέων, κάτι που απαίτησε πολλά χρόνια να γίνει αποδεκτό από τους κατ’ όνομα δυστυχώς χριστιανούς, κάτι που και τώρα υποβόσκει στις καθημερινές σχέσεις και στον αναγκαίο συγχρωτισμό, ο οποίος υπάρχει εδώ στην Αφρική μεταξύ λευκών και μαύρων. Δεν ξεχνώ τα λόγια ενός ιεραποστόλου κληρικού που επέστρεψε πρόσφατα από την Αφρική και μας ανάφερε μετά λύπης, ότι σε μία χριστιανική εκκλησία εκεί, οι Έλληνες επιχειρηματίες που εκκλησιάζονται στον τοπικό Ορθόδοξο ναό , τον μεν Έλληνα ιερέα τον αποκαλούν με το κανονικό του όνομα, π. Ευάγγελε, τον δε ντόπιο ορθόδοξο και αυτόν ιερέα, Νικολάκη, και ποτέ πάτερ!
Ο Απόστολος και το Ευαγγέλιο ακούγονται στα Ουγκαντέζικα. Έχει γίνει τρομερή δουλειά εδώ και έχει απαιτηθεί πολύς κόπος, για να μεταφρασθούν όλα τα ιερά βιβλία στην τοπική γλώσσα. Τώρα ο επίσκοπος βρίσκεται στην ωραία πύλη και κηρύττει στην αγγλική γλώσσα. Άλλου επιπέδου κήρυγμα, που δεν θα μπορούσε να το κάνει οποιοσδήποτε ξένος. Τους μιλάει απλά, τους εξηγεί πράγματα που για μας είναι αυτονόητα, τους τονίζει ορισμένα σημεία που εμείς θα τα προσπερνούσαμε. Παράδειγμα η απάντηση του Χριστού στην Σαμαρείτιδα, όταν είπε στον Ιησού, ότι δεν έχει άνδρα. Πέντε γαρ άνδρας έσχες. Και συνεχίζει αμέσως ο επίσκοπος αυξάνοντας τον τόνο της φωνής του: Ένα έπρεπε να έχει παντρευτεί και είχε πέντε. Εδώ κτυπούσε το έθιμο της πολυγαμίας που είναι κάτι το τελείως ξένο σε εμάς αλλά πολύ συνηθισμένο σε αυτούς και δύσκολα καταπολεμείται. Η παγκόσμια Εκκλησία έχει και παγκόσμια προβλήματα ή επί το ορθότερο, έχει πλήθος διαφορετικών προβλημάτων, πάνω στα οποία θα πρέπει να σταθεί κανείς με κατανόηση, με πνεύμα διάκρισης αλλά με αυστηρότητα και με αποφασιστικότητα. Όλα αυτά θέλουν προσωπικότητες, οι οποίες θα τα μετουσιώσουν σε πράξεις, θα προβλέψουν άλλα νεώτερα και θα θέσουν νέα προς προαγωγήν της πίστης και της αληθινής επικοινωνίας των λαών.
Σε αυτό συνετέλεσαν και οι ομιλίες των δικών μας ιερέων προς τους τοπικούς ιερείς της αδελφής Εκκλησίας της Ουγκάντα. Ήταν λίαν κατατοπιστικές, θεωρητικές μαζί και πρακτικές και αναφέρονταν σε συγκεκριμένα και βασικά θέματα της πίστης μας, τα οποία πρέπει να γνωρίζει πρωτίστως ένας ιερέας της τοπικής Εκκλησίας. Όλα όσα αναφέραμε προηγουμένως έχουμε την γνώμη, ότι δεν πήγαν χαμένα, ότι τίποτε δεν έπεσε κάτω, ότι τα πάντα βρήκαν έστω και λίγο γόνιμο έδαφος για να φυτρώσουν και να αποδώσουν τον ανάλογο καρπό. Και τι εννοώ; Την ώρα που οι ιερείς εκφώνησαν το Μετά φόβου Θεού… πλήθος πιστών προσήλθε και κοινώνησε. Η συμμετοχή στην λατρεία δεν ήταν τυπική αλλά ουσιαστική. Σε μας εναπόκειται όχι μόνο να προαγάγουμε την πίστη αυτών των ανθρώπων αλλά κυρίως να μη τους σκανδαλίσουμε αργότερα. Ο μεγαλύτερος εχθρός της πίστης είναι οι αιρέσεις, ο εκ των ένδον εχθρός. Και όταν λέμε αιρέσεις δεν εννοούμε τις καθιερωμένες γνωστές και επίσημες αλλά το «καπετανιλίκι» του καθενός, την διαφοροποίησή του από τους υπόλοιπους χριστιανούς που δεν ανήκουν στην ίδια χριστιανική οργάνωση ή στον ίδιο σύλλογο ή , ας μας επιτραπεί η λέξη, στην ίδια «κάστα «, και γνωρίζουμε ότι οι θρησκευτικές κάστες είναι οι χειρότερες εξ όλων.
Το αξιοσημείωτο εδώ είναι, το ότι πολλοί από αυτούς που έχουν προσφερθεί να βοηθήσουν και έχουν έλθει στην Αφρική, έχουν φύγει και έχουν εγκαταλείψει τις προσπάθειές τους όχι τόσο απογοητευμένοι από τους ντόπιους, όσο από τους «αδελφούς τους χριστιανούς» που ανήκουν σε άλλο χριστιανικό κόμμα (βλέπε παράταξη) και που τους θεωρούν μεγαλύτερους εχθρούς και βέβαια μεγαλύτερους αντίπαλους από οποιονδήποτε αλλόθρησκο!

Advertisements

One thought on “ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΟΥΓΚΑΝΤΑ Εκκλησία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s